
 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

Interview with Natalia Ligachova (NL). Interviewer:  Roman Kabachyi. Place of record: 

Kyiv.  

 

RK: What are the main stages in your life that you consider important? Who shaped you?  

 

NL: I am 54 years old and I was shaped not only by the history of independent Ukraine; a 

certain time of my life took place in Soviet times. In general, the main person who laid some 

consciousness of reality in me was my mother. Her way of life was a tough opposition to 

Stalinism, but then she had a romantic perception of Lenin: "Lenin was good, Stalin was bad." 

Regarding the last one, her perception was formed under the influence of a peer who was a 

member of the party, and when it was Khrushchev's speech at the 20th Congress, and 

members of the party were acquainted with him, and the rest do not. Mom’s aunt talk her 

more or less everything about it. Secondly, thank God, we did not have anyone in the family 

who was repressed, but my mother faced with those who were repressed. She remembers how 

friends were coming and taking the men in front of her. So that is what formed the opposition 

to Stalin in me, and then there were maybe some books or "thick" magazines. When I was 16, 

it was somewhere in the 1978-1979 year, I wrote the story “The excess", I felt that something 

in the Soviet Union was going wrong, and that the intellectual elite that was forming in in the 

contradiction to the values that should have been. I tried to listen to the “voices” as a child, 

while I was still at school. 

 

RK: Where did you grow up?  

 

NL: I grew up in Nikopol. I was born in Vladivostok, but I am Ukrainian, it is just that my 

mother has lived there for 10 years. When I was 3 years old, we moved back to Nikopol. 

I was reading "between the lines". I remember a book by Ilya Ehrenburg. I remember certain 

things, details of the books and magazines. In this way I was showed that something was 

going wrong in the Soviet Union. I was also fascinated by philosophy from the age of 12. And 

also That was also something that formed my critical perception. I was also reading the works 

of Lenin and at the time of the first university year I understood that in Lenin’s works those 

Influences 

History of 

Independent 

Ukraine 

Family 

(mother) 

History 

Soviet Union 

Khrushchev’s 

speech to the 

20th Party 

Congress,195

6 
Influences 

Stories 

about 

repressed 

people in 

Stalin’s time 

Books 

Magazines 

 

Influences 

Book by Ilya 

Ehrenburg 

Philosophy 

Lenin’s 

works 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

limited liberty of speech, that was at that time, it was freed only “temporarily”. On the first 

year at the university I wrote a paper where it was said that is was Lenin himself who said that 

the liberty of speech — it is the value of the democratic society ad that those limits that were 

implied, they  were provoked by the necessity as the counterrevolution, but in the reality now 

everything is quite and it is needed to be returned.  

RK: It can be even said that this paper had something in common with “Internationalism or 

russification” by Ivan Dziuba [the appeal of the dissident Ivan Dzuiba to the soviet 

government on the purpose of “Lenin’s politics” that was meant to be, as in the late USSR, 

lead to the destroy local languages]…   

 

NL: Yes-yes, it had something in common with Dziuba. But I have got some problems after 

it, I was studying at the faculty of journalism at the University of Kyiv. I had some support 

from several professors and things settled somehow. I was talked to. I was not called 

[examination] — it was forbidden for me to go to Czech Republic: there was a practice of 

student exchange, 7 students go there, and 7 students come from them. And they did not let 

me (even though I was a class monitor) and another student. We went to the KGB, but they 

said that “there are no complaints on you”. And now I understand why they did not let me go, 

it was tied to my views, before the 4
th

 year I stand well, there were something else: during this 

trip professors accused a student in homosexuality and as I am a very direct person they could 

apprehend that I would not accept manipulations.  

But when we had a construction team on the first year, several people with whom I was 

friends, they also had hostility towards Stalinism and Stalin, and we faced that some of our 

classmates have another opinion on it, and that was weird. Shock, because for me it was an 

axiom, I thought that Lenin was not ok, though I did know a lot… 

During the entrance I frequented some clubs, I can even say that they were decedent, and I 

was learning a lot from them, but in a certain moment I became afraid. I understood that I was 

entering the rotation of people who are on the edge of being imprisoned, I did not want that. I 

say this honestly —I was afraid, I cut myself off their communication, but they were 

somewhere.  

Influences 

Education 

Influences 

Dissident 

clubs 

 

 

 

 

Education 

(teachers) 

 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

In my school there were several teachers who formed certain critical thinking, with literature, 

etc.  

Of course, the year 1991 had a big importance for me — the situation in Moscow, the coup of 

August. Till that moment I was not the supporter of Ukraine’s independence — I accepted the 

democratization, Horbachev’s perestroika. The democratic development was very important 

to me. I did not support “national liberation movement”, it was too far away for me. But when 

the putsch took place, and as a result Ukraine announced about its independence I started to 

hail it, because I understood that we were going different ways. After that I became an ardent 

advocate of the independence.  

 

RK: Did the church have an influence in your education? Or it did not “exist” as such?  

 

NL: The church? My grandmother, Irina Alekseevna, and my grandfather were very 

pious. The factor of church existed. They baptized me, because as my mother was in 

Vladivostok she did not baptize me, and when we moved here I was 4-5 years old and they 

secretly baptized me, because all this was not welcomed. I did not apprehend it, even if my 

grandmother was very pious, and there were religious books and icons (we lived at her place), 

but in principle, I was an atheist. It was something related to granny that I respected, but I 

argued about it, because I was pioneer and then Komsomol member. It was only at the mature 

age that I changed a little, — now I am an agnostic, I believe that there is something divine. I 

go to church, I was baptized in the Orthodox Church, of course, but now I go to the Greek-

Catholic one. I do not consider myself as a true believer, I did confess a few times… 

 

RK: Maybe, it is impossible to grow up I the soviet times and be a believer as out grannies 

were?  

 

NL: The destinies shape differently; there were believers at that time, I have never had an 

opposition, though.  

 

History 

GKChP in 

August 1991 

Gorbachev’s 

perestoika 

 

Declaration 

of 

Independenc

e of Ukraine 

in August 

1991 

Influences 

Religion 

 

 

 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

RK: Nikopol is an industrial town, you left it with a release or you love your little 

motherland?  

 

NL: No, I do not love much my motherland. I have my relative there, my childhood went 

there, and this town is related to many nostalgic memories, but I early understood that I 

want to live in another scale. When I had the choice to study in Moscow or in Kyiv, that 

was 1970
th

, deep USSR, I did not want to go to Moscow, because I thought that it was too 

far away and too large-scale. Moscow is a big city, I did not want to live in a small one, 

but Kyiv seemed to me like something in the middle. Nikopol is an industrial town, but it 

is, as any provincial town, grey. I visited Kyiv being a pupil, and I understood that I want 

to live in such atmosphere.  

 

*************************************** 

Revolution on the Granite  

 

RK: You chose Kyiv — how do you relate to the Revolution on Granite?  

 

 

NL: I did not participate. I was working on the television at that time, in the cinema redaction, 

we were doing the program “Everything about cinema”. I apprehended it positively, was 

present on the first meeting of “Movement” (People’s Movements) when it was only being 

born in 1988, when they started to talk about Vasyl Stus for the first time, started the program 

about it with Viacheslav Bruhovetskyi. I harked to it, but it was not close to me — as I say till 

1991 I did not support national movement. I saw the democratization of Gorbachev’s persona, 

I saw “Look” [political program of Vladyslav Listiev in Moscow, he was killed in 1995] and 

was geared up on this wave.  

 

 

NL: Yes.  

 

Revolution 

on the 

Granite 

History 

The first 

conventions 

of People’s 

Movement 

of Ukraine 

 

Influences 

Mikhail 

Gorbachev 

„Look” 

political 

program of 

Vladislav 

Listyev 

 

 

Place 

October 

Revolution 

Square 

Influences 

Nikopol 

 

Kiev 

 

 

 

 

Revolution on 

the Granite 

 

 

 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

RK: Did you know those students who protested on the October Revolution square?  

 

NL: At that time no. Latter I met Volodia Cheremes, but it was after the events. It was 

completely different circle of people; I was not related to it. 

 

RK: Is it possible to call you a human of the Russian culture, as Byelorussian writer 

Svetlana Alekseevich?  

 

NL: In principle, yes. I grew up on the Russian literature, I read a lot of western authors, 

especially after I had my 12 years birthday  — those who were available: Max Frisch, 

Hesse… but first of all I grew up on Russian literature. Ukrainian literature … Lesia Ukrainka 

yes, Marko Vovchok and Ivan Franko — they are not my kind of literature. At that time we 

have not knew Hvylovyi yet, we read him a little at the university, but still I cannot say that I 

am a big fan of Ukrainian literature, but not the contemporary one. When such figures as 

Andruhovych, Zabuzhko, Zhadan appeared — I was reading all of them, my daughter reads 

them as well. Since the Soviet times Lina Kostenko was some kind of divine figure, I 

remember very well, when we were reading “Marusia Churai” — Kostenko became the ideal 

for me very early. Plus, I met her husband while working on television.  

 

RK: Wasn’t she the ideal for because she was not printed?  

NL: This shade was also important, but she is a genius poet, and firstly I valued what she 

wrote.  

 

RK: You recalled that you assisted to the first conventions of the Movement. Did you 

consider certain members narrow-minded nationalists?    

 

NL: Because I was working on the television in such intellectually strong editorial office of 

cinema programs I started to communicate with Skuratovskii, Dziuba, Bruhovetskyi. I met 

Skuratovskii even earlier — when I was on my 3
rd

 year at the university, his wife Irina 

Panchenko taught us Russian literature, she liked me, and she suggested writing a paper 

Influences 

Russian 

literature 

Western 

literature 

(Max Frisch, 

Hermann 

Hesse) 

Lina 

Kostenko’s 

literary works 

Orange 

Revolution 

 

 

 

 

Revolution on 

the Granite 

 

Motivations 

Demands 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

“Protopop Avacuum”, very unexpected subject. I wrote it, got the second place on the 

Republican Olympiad, and in the certain moment I met Skuratovskii. And as from the 1
st
 year 

I was interested in this tendency of dissidence in the Soviet times, it was very interesting for 

me — I have never had non-acceptance to Movement, never. It just was not close to me. I was 

worried by democratic processes, but not national liberation. I related to them positively 

because they were against the soviet system, but it seemed to me that the perestroika main is 

much more important, than the o of Ukraine.  

 

RK: One of the demands of the rebels was to make our men serve on the territory of 

Ukraine… 

 

NL: I supported it, the same as the Masol’s resignation. We went to the Maidan to give them 

to eat. But for me it was “someone somewhere”, even if I accept it, I do not participate.  

 

RK: Ok, after Ukraine declared its independence, there was a feeling that the new Ukrainian 

journalism should be born with it? 

 

NL: Coincidentally, in 1991, in August, when the putsch took place and the independence 

was announced, a month later I gave birth to my daughter, Katia. Therefore, I fell out of the 

active process; I was sitting with a baby. But in 1992, when there were difficulties with 

money I started to work as an external author of the first independent newspaper “Kievskiye 

Vedomosti”. So one can say that I am one of those who were creating this independent 

journalism. I was not engaged in political processes — I was reading everything, there were a 

popular evening newspaper — “Vechirnii Kyiv”, I had friends who worked there, Ivshyna in 

“Prapor Komunismu”, then she moved to “Kievskies Vedomosti” as well.  

 

RK: What was more difficult to do — start new project as “Vedomosti” or restart the existed 

one? UT1 is still in process of reforming… The newspaper “KoZa” (“The Independence”) 

also tried to reborn from “Komsomolskoe Znamia”, but it did not turn out well.  

 

Actors 

Vitaliy Masol 

Place 

Independence 

Square in Kyiv 

Activity 

Supplies (food) 

 

 

Influences 

Work 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

NL: New private editions were better. The regeneration was made by shots of that soviet 

epoch, plus there was tendency in our national consciousness that started at the same time and 

where did it lead? If we take, for example, “Rabochiaia Gazeta”, it a soviet edition, and 

“KoZa” also in the end became soviet, and “Vechirnii Kyiv”.  

Nevertheless, despite the attitude that a lot of people have towards Sergei Kichigin [the chief 

editor of “Kievskiye Vedomosti” in 1993-1996] there were three pillars that were important: 

“Kievskiye Vedomosti”, then Aleksandr Shvets spited and created “Vseukrainskie 

Vedomosti”, then “Zerkalo niedeli” appeared and finally “The Day”. I think that these 

editions made the foundation for the new Ukrainian journalism. Regardless what they 

became.  

 

RK: Was there a feeling of the liberty of speech in 1990
th

? 

 

NL: Yes, yes, yes. It was even not in 1990
th

, but in the end of 1980
th

, the liberty of speech it 

was something that had a great value and a great importance, because after the arrival of 

Gorbachev all archives were opened, “thick journals” started to appear, we stared to read 

Solzhenitsyn, it was such an outburst of information. Actually, besides that we felt nothing 

from “perestroika”. A lot of people were creating cooperatives and stuff like that, but as was 

very far from such things, for me perestroika was that fact that a lot of information came out 

thanks to the liberty of speech. I appreciated it. I had one funny moment — when I was on my 

last months of pregnancy I went to see my mum in Nikopol. There I was put in the maternity 

hospital, so I was there, in my native town and suddenly there is putsch. I hear everything 

about it in this maternity hospital, there people who come to visit me, it was forbidden to 

come up on the second floor, so my classmates were like how are you, how is your health? 

And I: how can you ask about my health if there is such things are happening right now; and I 

was hoping that everything would fine, that finally we would take the path of democracy and 

there are fear and horror! For me democracy it is the access to the information and the liberty 

of speech.  

 

RK: Can we call the beginning of 1990
th

 “wild outburst of the liberty of speech”? 

History 

Gorbachev’s 

perestroika 

The freedom 

of speech at 

the end of 

1980’s 

 

 

 

 

History 

GKChP in 

August 1991 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

  

NL: Then yes, you could call it like that. Because at that time there were such Mass Media 

that I already named or even “KoZa” and “Vseukrainskie Vedomosti, when they still were not 

under the power of big capitals and a lot was decided by editors and editions. We felt it on the 

television as well, when the sever pressure of the Party left and it became very interesting to 

work. I came to the television in 1984, I worked in the department of social research, and in 

1987 I moved to the edition of cinema programs and stayed there till 1984. I saw myself the 

zone of permitted to widen. It turned out that I was the first in 10 year to invite — it was 

forbidden to invite on TV Romana Balaiana, I did not know about that — and here is his film 

that came out and I decided interview him. I asked nobody, I just called and he agreed. And it 

turned out that a lot of older colleges wanted to interview him, but they could not catch the 

moment when it was already permitted. And it came out as who was I, and how was 

possible… 

 

RK:What did happen when everything started to move away, was it related to Kuchma as 

such, oligarch?  

 

NL: It started with the premiership of Petr Lazarenko. In 1996 when Lazarenko came to Kyiv, 

the first “reservation” started to appear, and also there was a government pressure on Mass 

Media. But then when they started to remove Lazarenko and started to put pressure on his 

“Pravda Ukrainy” started to run its course.  

 

RK: So, at that time politicians finally realized that Mass Media can be an influential tool?  

 

NL: There was a precedent in 1994 when during the electoral campaign Kravchuk tried to 

secure the channel Gravis that was under Kuchma. My classmate, Olia Tkachuk, was its 

general director. But Kravchuk tried to close it because the channel was criticizing him. It did 

not turn out well, there were sharp indignation, but there was the first try. But such pressure 

and reserved campaign started with Lazarenko.  

 

History 

Leonid 

Kuchma’s rule 

(1994–2005)  

 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

RK: Did they try to close certain Mass Media, to shut them up?  

 

NL: I cannot remember concrete example in time of Lazarenko… Latter Petr Shevchenko 

from “Kievskie Viedomosti” was killed [the reporter of “Kievskie Viedomosti” from Lugansk 

disappeared 12.03.1997, and 1303 he was found hanged. Pavel Lazarenko was prime-minister 

of Ukraine from 28.05.1996 till 18.06.1997]. There was a famous suit of Surkis to 

“Vseukrainskie Viedomosti” that were closed when Ruban left, but that was in 1998. There 

were also the persecutions toward “Pravda Ukrainy” of Lazarenko in late Kuchma’s presence. 

The pressure was put on “The Day”, there were always some tax inspectors, they could close 

them, but they did not. In any event we spent the whole electoral campaign of 1998-1999 in 

the rough rise of an oppositional edition. We [Natalia Ligacheva worked in the newspaper 

“The day” from 1996 till 2001 and during the last year she was substitute of the chief editor 

Larysa Ivshyna] did not hold back ourselves, for me it was freely to work, because we were 

writing what we wanted.  

 

*************************************************** 

The Orange Revolution 

 

RK: But in any event to 2004
th

 they tightened the screws on everybody… 

 

NL: But yes. The independent editions such as “Ukrainska pravda” that appeared, but 

practically the press and television were subjugated.  

 

RK: Was there a feeling of hopelessness?  

 

NL: In principle, yes, there was a feeling of hopelessness. It was easier for us because 

“Telekritika” appeared in 2001 and we were working in absolute freedom and in the way we 

wanted without any fear before the government. But in the summer 2004, I remember that 

such feeling appeared — we did not believe that Maidan and the revolution could happen. We 

disclosed the manipulation, we were fighting, the first monitoring appeared in 2003 and I 

History 

The Ukrainian 

presidential 

election of 

1999 

Orange 

Revolution 

Emotions 

Hopelessness 

Fear 

Actors 

Telekritika 

Victor 

Yanukovych 

Internal policy 

Manipulation 

Activity 

Writing tough 

articles 

“Journalistic 

revolution”  in 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

wrote tough articles, as Valka Rudenko wrote, “Telekritika flames with the fire of revolution” 

— they mocked at as in such way. There was a fear that Yanukovych would win the election 

and thought like, should I leave this country, were coming, that there was no future. But we 

were fighting for the “journalistic revolution”.  

 

RK: Can you tell about it in more details? When you founded “Telekritika” you understood 

that we need to consolidate journalists? You started to create media society… Not in every 

post-soviet country you can find so many media organization.  

 

NL: I came to “Telekritika”, because in “The Day” we could write freely, but when Marchuk 

did not make it on the second round, he went to collaborate with Kuchma. Tania Korobova 

and several other authors left right away. I stayed relating till certain moment to the ideas of 

Ivshyna that we do not stop criticizing the government, but we do it in a less rough form, 

defending the theory of “little affairs”. Gradually. I did not accept that he negotiated with 

Kuchma and I did not go to vote in the second round, where Sumonenko and Kuchma were, 

nut I accepted the turn of the newspaper from tough critics to more moderate. Concerning 

television during the long period I did not feel constraint, I was writing what I was thinking, 

but maybe expressing myself in a more soft way. But when in 2000
th

 the assassination of 

Gongadze and Pinchuk happened then the channel ICTV invited the trio —Dmitrii Kulikov 

(now he is a Russian political engineer), Nikolai Kniahzytskii and Dmitria Kisiekiova from 

Moscow and that started to bleach Kuchma in different way, I started to write and noticed for 

the first time that my texts did not pass Ivshyna. That was a shock for me.  

I do not know by Ivshyna was driven, but it seemed to Marchuk and Ivshyna are friends with 

Kiseliov. I do not know was it driven by Marchuk’s work for National Security and Defense 

Councilor by this friendship. In any event there were a certain amount of articles written by 

me that were not accepted. Regardless my corrections that I was trying to put. It started to 

irritate so I published a few of them on the “Ukrainska Pravda” under the transparent 

pseudonym Tania Lapina. One of these articles came out on 31th of December 2000. And 

then Oleg Ivantsov, the substitute on politics, sent for me (I was a substitute on social 

problems) and said that Larisa Alekseevna asked not to do so the next time. As it turned out 

History 

The Ukrainian 

presidential 

election of 

1999 

 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

letter Larisa just asked to talk and do not recall her. But I hurtled Ivshyna. There were a tense 

situation in “The Day” and I decided to leave. I tried to join the project of Yurchuk from Yurii 

Kravchenko [the minister of Interior ministryof Ukraine during 1995-2001, was related to the 

Gongadze case], went to them on the interview. It was a short project, it was closed very 

quickly when it came out with a big portrait of Kravchenko.  

I did not like the conversation with them, so I stayed in “The Day”, I continued writing 

columns on critics of television. I was read by different embassies, they started to invite me 

— Germans, Americans. I became good friends with the press attaché of German embassy 

Sabina Stehr, she loved to gather journalists, writers, poets. She spoke well Russian, she 

organized parties at her place. In a certain moment I said to her that I want to leave “The 

Day”, but I do not know how to do so, and what to do next, maybe start a journal on 

television critics… She promised to think about it and said after a while: we do not have 

money, so the newspaper is out of the question, because it is expensive, but it is possible to 

talk about Internet with Americans. She presented me to Mark Tamplin, the first counsellor of 

US ambassador. He said right away that he could give you a cheque on 25 thousand dollars.   

At that time I was far from project administrating, so that was incredible for me. I was 

contacting at that time with Lavrik, Alazonia, Pihovshek; it was Kostia Mihailichenko who 

helped me to write the first project, he work with Biacheslav Pihovshek. The project was on 

one page: the half of the page it was the description, another one — budget.  

It took me several months to find with whom I could do it, because I did not understand how I 

could create NGO, I was afraid that some kind of dependency would appear. Finally, 

Americans suggested to me to work with Internews - Ukraine, I met them and finally started 

“Telekritika”. In the beginning there were 2-3 projects from Internews, we in some way 

continued what I started in “The Day”, to talk more specifically it was critics on certain TV 

programs, on the other hand we could not let pass “Ukraine without Kuchma” with censorship 

of this kind. In 2002 there were protests against Medvedchuk’s affairs that appeared and we 

were related to the Manifest against the censorship, all kinds of meetings, the creation of the 

Independent Media Trade Union of Ukraine, and before that against the creation of the 

Commission of Journalistic ethics. Journalistic work started to combine with social activities. 

We together with the Independent Media Trade Union of Ukraine and the Kyiv Media Trade 

Orange 

revolution 

History 

Protest action 

„Ukraine 

without 

Kuchma”  

 

 

 

 

 

“Journalistic 

revolution”  in 

October 2004 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

Union participated in the reorientation (Sergei Guz’ headed the Independent Media Trade 

Union of Ukraine, and Egor Sobolev — the Kyiv Media Trade Union), Sobolev started to 

prepare “journalistic revolution”. There were hearings on the censorship, the liberty of speech 

there was the preparation in the parliament to put the law on censorship into the legislation.  

Then, when the Orange revolution started, we participated in the movement of broadcasting.  

 

RK: So, on the one hand, the government continued to tighten the screws, but you say to it: 

we do not agree? Can you tell in more details about “journalistic revolution”?  

 

NL: Starting from 2002 the protest against “temniki” [the orders to Mass Media from the 

President’s administration how to elucidate events, their appearance is related to Victor 

Medvedchuk]. Roman Skrypin wrote that it is impossible, several people left their working 

places — Andrei Shevchenko lest the New Channel, Oles’ Kovalchuk left Tonis, all this was 

supported by Mykola Tomenko, who headed the committee on the liberty of speech in 

Verhovna Rada. There were certain successes — we brought in a bill on the ban of 

censorship, there were hearings in the parliament and “temniki” were read from the rostrum of 

Verhovna Rada. But the situation on the TV channels was not changing much even though 

under the Manifest there were 500 signatures. In 2003 Shevchenko, Henyk-Hlibovytskyi, 

Skrypin and several other managed to persuade Poroshenko to create the 5
th

 channel. And 

when we were creating in 2002 Kyiv Media Trade Union if was headed at first by Andrii 

Shevchenko, who left the 5
th

 channel, he could not be the head of the Trade Union. It was 

needed to find him the replacement. And during these discussions Sergii Gudz from 

Dniprodzerzhynsk (now Kamianske) he entered the organizing committee on the creation of 

Kyiv Media Trade Union, I offered him to become a head — The Kyiv residents had their 

own things to do and they did not want to leave it. Gudz agreed.  

On the summer of 2004 I understood that Sergii is not capable of working with Kyiv 

residents, he has no authority, no one knew him. He could not work effectively with journalist 

from TV channels I order to make them make a statement against censorship. Sobolev got  the 

situation when he left “Ukrainian news”, he became free and could devote himself to the 

public activities. And then, I do not remember whose initiative it was, there were several 

History 

„Journalistic 

revolution” in 

October 2004 

Actors 

Kyiv Media 

Trade Union 

Sergii Gudz 

Vitaliy 

Shevchenko 

Egor Sobolev 

Yevhen 

Glibovytskyi 

Natalia 

Ligachova 

Cherenko 

 

Journalists from 

different TV 

channels 

 

Journalists of 

TV channel 

„1+1”  

Aleksandr 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

people gathered at the office of Kyiv Media Trade Union — Gudz, Shevchenko, Sobolev, 

Glybovytskyi, me and Cherenko, who worked at that time in the “Telekritika”. We offered to 

Sergii to leave his post, start a new job to  organize all-Ukrainian Independent Media Trade 

Union of Ukrain. He did not agree right away, it took us several hours to convince him. Then 

on this meeting we chose Egor Sobolev, who thanks to that started to work with journalist 

from the central channels — they were gathering in the Shevchenko Park. In principle, he was 

preparing this revolution. Plus, at the same time there was a pressure on the 5
th

 channel, 

journalist started to fast… against that background there was a statement of 40 journalists 

from different channels on the fact that there are pressures and “temniki”. They came with 

that on the stairs of Ukrainian Independent Information agency and declared it. People from 

the channel “1+1” did not join them, because they wanted more rough statement. Their own. 

But after they did not join, the substitute of Aleksandr Rodnianskii [Vladimir] Oseledchik, 

“was crying and weeping”, said that he is under the danger if they make any statement. As a 

result, there were no statement from the journalists of “1+1”, Seven workers from this channel 

did not agree with such situation and they wrote letter of resignation.  

 

RK: And Pihovshek also was working on the “1+1” at that time?  

 

NL: Yes. We did not communicate at that time, from 2002 or 2003. He was on the side of 

evil, he was working with Medvedchuk and Surkis. We had an article came out at that time 

entitled “Fonit”, she was quite important. Pihovshek was doing an everyday program 

“Epicenter”, plus the his politics and the one of the members of Social Democratic Party was 

the following — the plots they were doing more or less normal, rarely broke journalistic 

standards, and then Pihovshek in his part was turning everything upside down. They did not 

show Yuschenko for more than 100 days. They were corrupting certain journalists, it was not 

like on Inter that they could fire for one’s position — you do not want to do this — you do not 

do this; you do not want to film it — you do not film it; you do not want to voice it — you do 

not voice it. It was made by other people. Wachtang Kipiani was writing about techniques and 

at the same time he was working on “1+1”. Moreover, Kuchma was under the pressure of 

Honhadze’s death and people were not fired because of their position. They were controlling 

Actors 

Viacheslav 

Pichovshek 

 

 

 

Activity 

Media 

corruption 

Actors 

INTER TV 

channel 

Vakhtang 

Kipiani 

History 

Georgiy 

Gongadze’s 

death in 

1999 

History 

„Journalistic 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

everting, but specific journalists were not under the pressure. That is why they could hold 

themselves. Pihovshek did a lot himself, he was saying “” conditionally speaking. And 

journalist, some did it for money; some did not do it at all.  

So, seven workers did not agree with such politics and left: Natalka Fitsych, Yulia Borisko 

and other we did interviews with all of them. “Journalistic revolution” happened one month 

before the Orange one, 22 October. One month before the second round of the elections. And, 

of course, everything after that everything began. Those who signed the statement made 

themselves obliged to keep to the standards. “Telekritika” was monitoring how everything 

was going. We denounced Inter that was up in arms against Aleksei Mustafi, he had his own 

program. We supported those who were doing well. But in the article “Fonit” I wrote that 

those journalists who did good stories but still they were put in the manipulative program of  

Pihovshek, were assisting it and legalizing it. That is the first. Secondly, there were a program 

about Yanukovich were it was ot said about his convictions, this kind of programs about 

president candidates, and there were no program on Yuschenko. The program was made by 

Lesia Sakada-Ostrovska. We were shocked, plus Ania Herman declared about his convictions 

[“the mistakes of youth”], then we decided to call Lesia, we considered her as a normal 

human being. Ania Sherman calls he and it runs out that Sakada cries: “My family doesn’t 

talk to me!”, dam, how could you. Pihovshek somehow persuaded her to do such a program. 

And we publish this conversation with her. At that moment there was a hunger strike on the 

5
th

 channel, I came there and told about this situation with Lisia Sakada… — we lived in the 

situation of a pressure, statements, drilling. There were also the march on the Khreshchatyk 

after the closing of the 5
th

 channel. There were a lot of people who did not believe that it was 

possible to change something. For example, one of those who left “1+1” Igor Skliarevskii. 

After the march we were discussing our next steps in “Baraban”.  

 

RK: Is it important for journalists to be accepted or for those like Pihovshek it does not matter 

— he made his thing, gained money, and you live with it?  

 

NL: Yes, it is important. But it is acclimatized in our environment, unfortunately. On the 

subject of Pihovshek, when all this happen, he got afraid and he started to look for the 

Internal 

Policy 

Pressure 

Event 

March on 

the 

Khreshchaty

k 

Closing of 

the 5th 

channel 

 Actors 

People 

Emotions 

Disbelieve 

Actors 

Igor 

Skliarevskii 

 

Orange 

Revolution 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

contacts with up, and I started to talk to him for a short time. Allegedly, he became different, 

normal and sane mind. The new government did not accept him, so he attached himself one 

more time to the members of the Party of Regions and his return in your environment became 

impossible.  

 

RK: Did it seem to you that Yuschenko did not believe in his victory, that he did not 

contribute in the development of the Mass Media that was close to him, such as —“Young 

Ukraine”, “Without censorship”, the 5
th

 channel survived thanks to Poroshenko… 

 

NL: I believe that the President does not need to meddle in Mass Media. I think that when 

Yuschenko came to power, they had giddiness because of successes, there was a lot trust and 

they thought that they got everything on the string. The situation was difficult both for 

Yuschenko and Timoshenko, she had the possibility to subjugate “Vseukraiskie viedomosti”. 

It looked like if they staked to negotiate with the oligarchs and to buy all the presence on the 

TV channels. This logic could be explained somehow because since that time it became 

known that the newspapers do not have that much of weight and the television is much more 

important. And TV — it is big money that only oligarchs have. Or you need to be an oligarch, 

like Poroshenko, but he is greedy and that of a big oligarch, if you compare with Kolomoiskii 

or Firtash. Yuschenko did not have big means, he was not a poor man, but he was not rich 

either. He was all the time on someone else’s pay. The Yuschenko’s mistake was that he was 

convinced by Porosheko, [Aleksandr] Tretiakov, and Ira Heraschenko, as I understand, that 

there is no need to create social broadcasting, but that is enough to control those that already 

exist. There were no need to develop “our” Mass Media, but it was needed to break the 

system in order to make the new pluralism born. Just imagine if from 2005 the government 

would normally invest in the development of social broadcasting in order to a make 

megaphone for the society. In that case western donors would also participate and this 

megaphone would be able to compete with oligarchs’ channels, it would set its own rules. 

Instead of it they were controlling the 1th channel and were buying the presence time on the 

private channels. Timoshenko was buying and she is doing it till this very moment, 

Actors 

Victor 

Yushchenko 

Yulia 

Tymoshenko 

 

TV channels 

The oligarchs 

Petro 

Poroshenko 

Aleksandr 

Tretiakov 

Iryna 

Herashchenko 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

Yuschenko when he was in power, it was free. When Yanukovych came it was the same 

thing, when Poroshenko came — no one criticizes him anymore.  

 

*************************************** 

The Revolution of Dignity 

 

RK: It is said that one of the achievements of Orange Revolution was the affirmation of the 

liberty of speech. But when in the time of Yanukovych the pressure on Mass Media started 

one more time, it was the “oligarchic pluralism” that was operating, that something went 

wrong besides the absence of the public TV?  

 

NL: This liberty of speech transformed very quickly into the liberty of corruption possibility. 

In 2005 Savik Shuster came to work with us, wait for it, thanks to Victor Pinchuk. But. This 

first year was very important for Savik, there were certain sluices that opened, that were 

closed in time of Kuchma. We started to talk about anything we wanted, about politics, about 

our position. And then his show transformed into dogs’ fighting, pluralism was very big there, 

but this pluralism was payed out. There was an oligarchic competition of possibilities: who 

payed — got to the channel. In 2006-2009 there is a bloom of payed out materials, the long 

system of disposable or repeated hit on the air and relationships between politicians and TV 

channels. They stopped to invite independent experts; the experts that started to appear were 

payed outor they were appointed by party headquarters. The liberty of speech quickly 

transformed into oligarchic bacchanalia of payed out broadcasting. In 2005 we relived the 

beginning of 1990
th

, we found out how is who. And then we saw the competition of populists 

that were payed out by oligarchs.  

 

RK: So, it is possible to say that the Revolution of Dignity was also against these fake and 

foam in Mass Media?  

 

NL: This revolution was an offence on the fact that the bon-bon of approaching with 

European Union was given and then taken. And this protest was both from the society and 

Revolution 

of Dignity 

Motivations 

Desire for EU 

integration 

Actors 

Civic society 

The oligarchs 

Dmytro Firtash 

Rinat Ahmetov 

Sergiy 

Levochkin 

Party of Regions 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

from the majority of oligarchs wanted the bon-bon. Maybe only Firtash did not want it. And 

Ahmetov wanted normal relationships with the West, but they could not even understand if 

Putin will go till the end. Ahmetov and Levochkin were ready for the EU; we know how they 

were trying to convince “red directors” from the Party of Regions who did not want to go 

there. They understood that it was fraught with events. Till the last moment Yanukovich 

thought that he was going to European Union, and then after the trip to Russia he changed his 

path.  

 

RK: How can you evaluate the role of journalists during Euromaidan and after it?  

 

NL: As opposed to 2004 when the journalistic revolution happened from the from below, and 

it was the forerunner of the big one, and in 2013-2014 the journalists on Maidan — as 

Mustafa Nayyem, appeared themselves. A lot of them were TV workers; they were 

elucidating it with emotional support, as “1+1” did it, for example, only because Kolomoiskii 

was supporting this revolution. There was no journalists’ role as an independent force in the 

Revolution of Dignity, as in the Orange Revolution. That was private owners who allowed 

them to behave that way. I do not say that if private owners did not allow there were still a lot 

of journalists who would come out on Maidan as simple participates. But Mass Media was 

behaving that way, because of private owners. Journalists did nothing against the private 

owners. There was the famous meeting of Kolomoiskii with the journalists from “1+1”, he 

warned them that there could be repressions; they said that they were ready; I cannot say how 

it was in reality, but I suppose that if he did not allow them to show thing in that way, there 

would be a lot of discharges. I am sure that if Tkachenko said to behave them as INTER, they 

would do so. And the unity of private owners and journalists was seen on INTER, where 

journalists carried such position though out the whole period of Maidan. Till 24 February 

2014, when they came out with a statement when it was impossible not to do so.  

 

RK: And now, do we have the liberty of speech?  

 

Actors 

Journalists 

Mustafa 

Nayem 

TV workers 

„1+1” TV 

channel 

Ihor 

Kolomoiskii 

 

Private 

owners of TV 

channels 

 

INTER TV 

channel 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

NL: Now there is the liberty of speech, there is external pluralism, because there are enough 

platforms, where it is possible to critic anyone. Including Poroshenko: there is Hromadske, 

there are programs on investigative journalism on the First National that are financed by 

Western donors. But there is a rough censorship of private owners, and there is the absence of 

critics of Porochenko on all TV channels. They do not speak against them. There 

informational channels such as Newsone or 112, where there can be such critics, but in the 

very soft and limited dimension, but it concerns only Poroshenko. [Grey cardinals of Petro 

Poroshenko Bloc] Konenko, Hrabovskii and others can be found on the channels such as 112 

and Newsone. On the central channels there were much less investigations because of public 

broadcasting— besides the 1
st
 Ukrainian National. 

 

RK: You want to say that we need to be happy because we have Newsone, “Viesti” and 17
th

 

channel?  

 

NL: The channel 112 becomes better, Newsone — not so. The channel 17
th 

shows more 

Russian programs, communicates with Donbas and does not criticize Proshenko; “Vesti” does 

only manipulation. On Newsone and 112 our monitorings show that they do more or less 

balanced information. There is its permanent circle of experts, Muraiev, for example [the 

formal owner of the channel that belongs to the representatives of the Yanukovich party], but 

they do balance it. On Newsone it happens in the same way, but, as I understand, there are 

also arrangements with the government and a certain control President Administration. There 

were no arrangements with the government on the 17
th

 channel and “Vesti”, at least till this 

moment, but there are a lot of manipulations. It is better to devise “Vesti”: the radio “Vesti” 

— it is better there, and the newspaper — it is worse. There is also Strana.Ua [The chief 

editor is Igor Huzhva, who the founder of “Vesti” is holding], it is also difficult there. There is 

no need to thank them, because they manipulate, they do not constrictive and non-

manipulative critics. That is the problem. It is bad that it is impossible to criticize the 

President on central channels. On the other hand, I as the citizen of my country, understand 

that if the tough critics on the central channels will add to the Mass Media that can criticize 

him, it will be the end for this country. Because there should be some kind of people’s trust 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu


 
 

 
 
 
 

 

  
3R PROJECT 

 
College of Europe 
Natolin Campus 

 
ul. Nowoursynowska 84 
PL-02-797 Warsaw, Poland 

 
Phone: +48 22 54 59 401 
Email: 3r.natolin@coleurope.eu 

 

towards the government in the time of war. One cannot excite the society’s hatred to the 

government. What did Lenin? In order to make enemy Germany and not tsar. And what if 

now we make the main enemy Poroshenko and not Russia, we will not win. In reality I am for 

the self-censure. Poroshenko should be criticized but this critics should be constrictive. Plus, 

there is this critics from Dima Hnap and Serioxha Leschenko. When we give the information 

we check it one hundred times. Seriozha comes and says: according to my information. I do 

not understand it.  

 

RK: Will there be one more Maidan?  

 

NL: Now, I think, there will not. Regardless the fact that no matter what is happening 

Ukrainians behave themselves much better than the part of the elite, that is ready to destroy 

the country in the battle with corruption. The society understands the priorities and it 

counteracts the external aggressor. Everyone understands that if there is a third Maidan it is 

fraught with the loss of the country.  

 

 

 

 

file:///C:/Users/kateryna.pryshchepa/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/5SXPRET3/3r.natolin@coleurope.eu

